Kontakt
Lars Hässler

« tillbaka / back



Ska jag klippa den röda eller gröna?


Absolut vodka Midsummer Challenge

JJP hade en ide om en Absolut kampanj för att motarbeta rattfylla under midsommarhelgen.
Absolut med sin Facebookkampanj the Midsummer Challenge.
Den gick ut på att uppmana personer att symboliskt kasta sin bilnyckel
för att inte köra om man har druckit.Dom som deltog i kampanjen kastade via gilla knappen
en reell bilnyckel i ett kassaskåp på Norrmalmstorg i Stockholm.
Allt livesänds på Facebooksidan och man kunde se sin egen nyckel falla ner i kassaskåpet
med ett räkneverk.
Dom som gjorde kampanjen var JJP Stefan Jani och jag
Jani Kristoffersen från guise arkitekter ritade själva skåpet medans JJP kom med iden
och Facebook. Facebook som levererade en webbsida där Stefan Petersen kunde avläsa
när någon tryckte på gilla knappen via ett 3g modem i själva kassaskåpet.
Datorn i kassaskåpet läste av Facebook och gav signaler till mina linjärenheter
som puttade ut en nyckel och räkneverket räknade upp.
Jag konstruerade och tillverkade allt mekaniskt, såg till att mina strömställare och linjärenheter
fungerade med Stefans elektronik


Några nycklar i sina hållare, dator, linjärenheter, strömställare för feed back om något fastnar.


Prov att mekaniken fungerar


Facebook med 689st nycklar kastade. Bilden är tagen i början av kampanjen.







Nu fungerar alla.


En vit nyckel ligger i apparaten.


Adam Grinovich och IsakNordell kom och hjälpte till med montering det blev lite panik på slutet.


Stefan Petersen löder och programerar


Färdigt på Norrmalmstorg


Närbild när dom första nycklarna kastas nr 27

www.jjp.se